fredag 18 december 2009

Folkhögskolelever drabbade av polisvåld

Vid sidan av mötena i Köpenhamn har det varit demonstrationer varje dag. På det veganska soppköket vid Klimaforum har jag varje kväll mött engagerade ungdomar som varit ute och marcherat,

Flera av dem känner jag igen från de klimattemadagar jag haft på folkhögskolor under de sista tre åren. De har haft marscher för en ny jordbrukspolitik, mot kolkraftverk, för klimaträttvisa mm.

En deltagare berättar om den fantastiska känslan av att dag efter dag marschera med ömsom 1000, ömsom 5000 och som mest 75 000 likasinnade. Men också om den mycket hårda atityden från polisen. De senare har använt den specialdesignade "lymmellagen" och gripit många som varit helt oskyldiga.

Mindre än en procent av de gripna är anklagade för något i slutänden men många har fått sitta i timmar utomhus och i burar i ett specialhäkte. Jag har också själv sett polisens hårda framfart med batonger och pepparspray mot ungdomar, en av mina tidigare elever fick åka till sjukhus för att sys.


Det är alltid problem på stora möten om några kommer dit för att skapa bråk, men mitt intryck är att det varit väldigt få i Köpenhamn, Polisen har inte fokuset på dem utan gripit många andra, tyvärr har de hårdföra till och med kunnat smita medan helt oskyldiga gripits.

Det har varit extremt stora kravallstyrkor vid alla demonstrationer i Köpenhamn, (även de med tillstånd), men tydligen inte med uppmaning att dämpa motsättningar och plocka ut bråkstakar utan att skrämmas och göra massgripanden. Dock skall sägas att det blivit bättre under veckan.

Arrangörerena av alla demonstrationerna har aktivt förespråkat ickevåld och under onsdagens marsch mot Bella Center lyckats få även de mest stridsvilliga att avstå från allt våld. Det var en anledning till att den marschen inte urartade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar