fredag 11 december 2009

På plats i Köpenhamn

Nu är jag på plats i Köpenhamn. Liksom tiotusentals andra miljöintresserade från hela världen. Klima Forum, alternativmötet är som en intensiv folkhögskolekurs; seminarier, workshops, diskussioner, mänskliga möten, fri entre och ett stort engagemang.

Bara under den kvart jag suttit här nu har kanske tusen personer passerat förbi mitt internetbord.

Bland de jag kände igen var en indianledare från Amazonas, en EU parlamentariker på väg till en debatt om kött och klimat, en känd indisk Ekofeminist, en svensk kommunekolog på väg till ett möte om klimat och jordbruk och så några folkhögskoleelever som jag mött under hösten.

Jag har varit på 24 folkhögskolor och talat om klimatet och kanske uppmuntrat några att åka till Köpenhamn.Ett tiotal folkhögskolor från Sverige ordnar resor hit. Vi ska försöka samlas i en gemensam del i den stora demonstrationen på lördag och även i den "flodvåg" som ordnas på lördag förmiddag.

En mänsklig flodvåg som ska dra fram genom gatorna och symboliskt svepa bort falska och orättvisa lösningar på klimatkrisen.

Mediaintresset är enormt. Flera lokala media har ringt mig och sökt personer från sin region som skall till mötet för att kunna göra intervjuer.

Nyss ringde Aktuellt på SVT och ville ha en intervju med folkhögskoleelever som ett exempel på hur civilsamhället deltar i Köpenhamn.

Ni som är på väg hit eller redan har kommit, ta kontakt med er lokaltidning och SVT och radion på er ort. De vill säkert göra en intervju med er.

Politiskt är det som diskuterats mest de sista dagarna på den officiella konferensen det utkast till slutdokument som Danmark och några utvalda länder arbetar med. Ett dokument som de fattiga länderna uppfattar som djupt orättvist. För mer info om detta se länken

1 kommentar:

  1. Tack Lars för färska intryck. Hoppas ni får ett tillfälle att träffa rätt personer för att överlämna de över 1300 namnunderskrifterna från 30 svenska folkhögskolor, som delegationen från Fyrbodals folkhögskolor har med sig till Köpenhamn. Hälsn Tomas, rektor Ljungskile

    SvaraRadera